AFM en toezicht |

De Autoriteit Financiële Markten (AFM)
Beleggingsvereniging Fibonacci valt niet onder het wettelijk toezicht van de AFM, de vereniging valt onder een vrijstelling die is geregeld in de Wet op het Financieel Toezicht, artikel 2:66 lid 1 en b sub. 1.

Zolang er minder dan 150 leden zijn en het gezamenlijke kapitaal minder dan 100 miljoen bedraagt, maakt de vereniging gebruik van een vrijstelling, het is ook niet de ambitie van de vereniging om groter dan deze twee voorwaarden te worden.

Betekent vrijstelling dan helemaal geen toezicht?

Uiteraard betekent dit niet dat de AFM niet, in veel algemener zin, toch vanaf afstand het reilen en zeilen van vrijgestelde clubs, zoals Fibonacci, volgt.

Met de AFM zijn afspraken gemaakt over de presentatie van de vereniging via de website en de informatie die openbaar maar ook niet openbaar - exclusief met de leden - mag worden gedeeld. De weerslag van een uitgebreide gedachtenwisseling met de AFM, die in 2009 plaatsvond,
is voor leden beschikbaar onder deze link.

Zou de AFM een vermoeden van onregelmatigheden hebben, uit eigen waarneming dan wel door tips van derden, dan kan de AFM nog altijd alle denkbare informatie opvragen - en onderzoeken - waarbij op de vereniging een wettelijke plicht rust om deze informatie te verstrekken, op straffe van een zogenaamde last onder dwangsom.

Ook kan de AFM bij vermoedens van strafbaar handelen aangifte doen bij het Openbaar Ministerie, juist ook in gevallen waarin de AFM niet wettelijk het toezicht heeft.

Binckbank

Leden storten uitsluitend op de rekening die de vereniging voert bij Binckbank. Daardoor zijn alle transacties ook automatisch onderworpen aan het toezicht waaraan Binckbank - als bank - wettelijk is onderworpen waaronder dat van De Nederlandsche Bank.